Jubilæumstur til Vikingekongernes Jelling

Lørdag den 16 april havde Rygforeningen Vejle lokalafdeling, inviteret på udflugt til Vikingekongernes Jelling. Dette i anledning af Landsforeningens 20 års jubilæum i 2015, og lokal afdelingens 20 års jubilæum i 2016.
Vi startede fra Parkeringspladsen ved Røde Orm, hvor ca. 45 forventningsfulde folk stod på bussen, og kursen blev sat mod Jelling. Stemningen i bussen var høj, der blev snakket, grint, fortalt anekdoter. Dette på trods af vejret, som bød på rigtig april vejr, med regn og rusk.
Ved ankomsten til Jelling stod vores guider parate til at modtage os, da vi var mange afsted blev vi inddelt i 2 hold, og så var vi ellers klar til at bevæge os ud i det danske forårsvejr.
Vi startede forskellige steder, den første gruppe gik ud til Palisadehegnet.
Palisadehegnet er bygget omkring år 960’erne af Harald Blåtand, omkring Jelling. I vikingetiden blev man mødt af en 1,4 km lang og 3 – 4 meter høj palisade. I dag er palisaden markeret af betonstolper.
Der er kun fundet et spor i jorden efter en lille port mod nord. Den er ikke større end to ryttere kunne passere samtidig, eller en mindre kærre. Der formodes at være en større indgang andet steds, men den er endnu ikke fundet.
Der er fundet 3 langhuse ved palisadehegnet. Disser er i dag markeret i betonfladerne. Spekulationerne går på at det kunne være barakker til kongens mænd. Beliggenheden så tæt på hegnet betød også at man var beskyttet mod udefrakommende skyts, samt det var her man skulle bruge folk ved et eventuelt angreb.
Nordhøjens gravkammer er det præcise centrum i hele palisadeområdet. I 1820 fandt man enkelte kostbare ting. Blandt andet det lille jellingbæger. Man havde håbet at finde Gorm den Gamle, men han var der ikke. Muligvis var han flyttet ind i graven under kirken.
Sydhøjen er den største gravhøj fra Danmarks vikingetid. Der er anvendt 2 millioner tørv for at bygge højen. Der er dog aldrig fundet et gravkammer i højen.
I dag er der anlagt hvide betonfliser som markerer verdens største skibssætning. Disse sten danner et skib, og med dette kunne den afdøde sejle til gudernes Valhal, ifølge den nordiske mytologi.
Kirken kan dateres tilbage til sidst i 1000 tallet, dette er en af de første stenkirker i Danmark som er bygget. En lille sølvstribe i kirkens gulv markere Gorm den Gamles grav.
Den største af runestenene er sat af Kong Harald Blåtand omkring år 965. På stenen fortæller han blandt andet at det var ham der gjorde danerne kristne. Den lille sten er rejst af Gorm den Gamle, som en hyldest til sin dronning Thyra. På denne sten optræder navnet Danmark for første gang.
Efter endt rundvisning var der lidt tid til overs, hvor der var rig mulighed for at gå rundt på egen hånd inde på museet.
Vi sluttede af på Jelling Kro med frokost. Der var bestilt hjemmefra, så alt efter temperament stod den enten på silde tallerken, eller suppe.
På tilbagevejen kørte bussen gennem den næsten ny udsprunget ådal, og solen begyndte at skinne fra en næsten skyfri himmel.
Helle Melgaard

Kildeangivelse: Vikingekongernes Jelling
Information inden vi bevæger os ud i regnen
Nordhøjen